zondag 26 augustus 2007

Beating around the Poly bushes


Dit weekend hulp gekregen van Pampeloni met een heleboel klusjes aan de auto - jeetje wat is het fijn om (a) een heel weekend lekker door te sleutelen en (b) hulp te krijgen van een vriend! Bij alle klusjes alle onderdelen die er toch vanaf mosten maar eens lekker schoongekrabd, -geschuurd en -geslepen, en voorzien van een laagje zwarte hammerite.

Ik had van Nico Baas een hele set superflex bussen in alle kleuren van de regenboog gekregen, en die riepen erom om meteen gemonteerd te worden. De nieuwe subframerubbers waren geleverd in de kleur geel, niet alleen mooi contrasterend met de kleur van de auto, maar ook met een hoge stijfheid (normale stijfheid is paars/zwart, en geel en rood zijn steviger dan normaal), zodat het subframe, waar de wielophanging ook aan vast zit, nu lekker stevig aan de auto zit.


Meteen ook de motorsteunen en de stabilisatiesteun vervangen, waarbij we bij een van de motorsteunbeugels de gaten voor de studs iets hebben moeten verruimen aangezien die nieuwe imitatierubbers vaak iets afwijken in de maatvoering. Door de nieuwe stevige rubbers ligt de motor nu meteen ook wat hoger, wat gunstig is voor de afstand tussen accu en luchtfilter, maar de olievuldop zal nu ook veel dichter tegen de motorkap aanliggen, misschien wel net iets te ver - maar heel voorzichtig zijn als ik de motorkap weer terugmonteer.
De radiateur en de de dynamo bij deze klusjes meteen gedemonteerd, zodat we overal beter bijkonden. Het water in de radiateur zag er erg helder en gezond uit, en lekken deed-ie ook niet, alhoewel er wel een aantal verdachte plekjes op zitten; dit plus het feit dat er toch wel erg veel ribbetjes krom en gedeukt zijn doen mij toch neigen naar een nieuwe... maar dat kan later ook nog natuurlijk. Een nieuwe dynamo heb ik nog wel op voorraad. En o ja, een nieuwe accu was ook al aangeschaft, eentje van 12,5cm breed dat scheelde meteen weer een halve centimeter ruimte tussen luchtfilter en accu, want dat is bij een sprint niet zo ruim bemeten in het vooronder.

En zoals eerder al verteld, ik had een doldraaiende bout in het huis van de versnellingsbak - als er al een bout het aluminium kapottrekt dan is het meestal inderdaad de achterste bout van het steuntje voor de clutch slave... na het verwijderen van de top cover van de bak bleek dat de draad zowat weg is uit dit gat.
Een Helicoil aanbrengen bleek niet te helpen, want daarvoor moet je eigenlijk eerst een grotere schroefdraad dan het origineel tappen - en ik heb geen UNC tapjes, alleen UNF en een paar metrisch. Tappen vond ik sowieso geen waanzinnig goed idee, want heel erg veel vlees is er op die plek niet, dus ik ga voor de optie van een draadeind van ik denk M7 (de originele bout is 5/16" UNC, da's ongeveer 8.2mm) want M8 gaat niet door het deel van het gat waar nog wel draad zit, met in en bovenop de bak een moer erop. Eerst ook even een sleuf op de kopse kant van dit draadeind maken zodat ik met een schroevendraaier het draadeind kan tegenhouden als ik de bovenste moer vastdraai.

Ook had Ronald voor mij een gloedhagelnieuwe roestvaststalen 'Falcon' uitlaat van Rimmer Brothers voor mij meegenomen uit Engeland. Hij is nog niet gemonteerd, maar de oude uitlaat is er wel alvast af... hoognodig aan vervanging toe want het was nog een originele uitlaat die als je 'm tegen het licht zou houden vast gewoon transparant zou lijken, zoveel kleine gaatjes zaten erin. Bij een dolomite moet je als je de uitlaat heel wilt houden bij demontage eigenlijk een schokbreker loshalen om de bocht in de uitlaat over de achteras eraf te kunnen schuiven - hebben we niet gedaan, zeker gezien de staat van de oude uitlaat, dus het metaalzaagje en de plaatschaar zijn eraan te pas gekomen om het ding te demonteren. De nieuwe uitlaat bestaat gelukkig uit meerdere delen die in de buurt van de bocht over de achteras over elkaar geschoven moeten worden - veel handiger met (de-)montage.

Verder moest het "rally design" stuurkoppelingetje ook maar eens gemonteerd worden - dit is een vervanging van de messingkleurige onderste koppeling van de stuurinrichting. Oorspronkelijk voor de Ford Escort bedoeld (het is in principe een verbeterde versie van een koppeling voor deze auto), maar door een aantal Engelsen inmiddels ook al op een dolomite sprint toegepast - we kwamen van het bestaan van dit ding op de hoogte via het forum van de Engelse Dolomite club.
Deze koppling lijkt qua mechanisme meer op de bovenste stuurkoppeling, maar dan met twee openingen ipv één opening en één staaf. Deze koppeling slijt veel minder snel, en is beter te behandelen met vet.
Toen de stuurkolom er toch uitlag, meteen de bus in de bulkhead vervangen waar de kolom doorheen moet. Ook dit ding is cruciaal voor het voorkomen van speling.

Als laatste de versnellingsbaksteun ook lekker vernieuwd, waarna het voor Ronald toch echt weer tijd was huiswaarts te keren...

Geen opmerkingen: